تولید کنندگان در صنعت خودرو همیشه به دنبال راه هایی برای محافظت از محصولات خود در برابر نیروهای بی امان خوردگی هستند. بسیاری از ما که در طی چندین سال صاحب وسیله نقلیه بودهایم، احتمالاً در نقطهای شروع به زنگ زدگی خودروی خود را دیده ایم. زنگ میتواند به سرعت پخش شود و آسیب ناشی از آن میتواند رنگ را در کمترین زمان خراب کند. همه ما آن سوراخ های ناخوشایند ناشی از زنگ زدگی بدنه خودرو را دیده ایم!
عوامل زیادی در شروع زنگ زدگی خودرو نقش دارند. مدفوع پرندگان، باران اسیدی، خاک، شیره درختان و حتی حشرات مرده می توانند پایان خودرو را از بین ببرند. از آنجایی که رنگ و پوشش شفاف با گذشت زمان توسط این آلایندهها از بین میروند، قسمتهای فلزی زیرین بدنه بیشتر مستعد خوردگی میشوند. قرار گرفتن در معرض نمک جاده یا دریا به طور قابل توجهی روند خوردگی را تسریع می کند. حتی یک خراش کوچک دعوت باز به زنگ زدگی را فراهم می کند. شستن خودرو یک بار در هفته می تواند تا حد زیادی به حفظ پایان خودرو کمک کند، زیرا بسیاری از این آلودگی ها را قبل از اینکه فرصتی برای آسیب رساندن داشته باشند، از بین می برد.
خوردگی می تواند بسیار بیشتر از اینکه باعث از بین رفتن زودرس یک وسیله نقلیه شود، انجام دهد. همچنین می تواند به سیستم های عامل حیاتی مانند سوخت، ترمز، سیستم های الکتریکی و الکترونیکی نفوذ کند. برخلاف زنگهای بیرونی بسیار قابل مشاهده، خوردگی این سیستمهای داخلی اغلب تا زمانی که آسیب زیادی رخ ندهد مشهود نیست.
هزینه های واقعی خوردگی چیست؟
قبل از دهه 1950، خوردگی خودروها تقریباً محدود به مناطق ساحلی بود که عمدتاً توسط نمک دریا در هوا ایجاد می شد. با این حال، در دهه 1970، استفاده گسترده از مواد یخ زدا در جاده ها منجر به یک مشکل خوردگی جدی در مناطق کمربند برفی ایالات متحده شد، در حالی که خودروسازان از آن زمان شروع به پیاده سازی تکنیک های مختلف ضد خوردگی در فرآیندهای تولید خود کرده اند، CorrosionCost گزارش می دهد که خسارات ناشی از زنگ زدگی همچنان حدود 23.4 میلیارد دلار در سال برای مصرف کنندگان هزینه دارد. در اینجا به تفکیک این هزینه ها می پردازیم:
- 14.46 میلیارد دلار – استهلاک خودرو ناشی از خوردگی
- 6.45 میلیارد دلار – هزینه های تعمیر و نگهداری مرتبط با خوردگی
- 2.56 میلیارد دلار – هزینه های تولید به دلیل مهندسی خوردگی و استفاده از مواد ضد خوردگی که به مصرف کننده منتقل می شود.
تکنیک های تکمیل فلزات خودرو برای مبارزه با خوردگی
همانطور که گفته شد، تولیدکنندگان خودرو در دهه 1970 تمرکز بیشتری روی حفاظت در برابر خوردگی داشتند. این منجر به افزایش استفاده از تکنیک تکمیل فلزات خودرو به نام آبکاری الکتریکی شد. به عبارت ساده، آبکاری فلز مستلزم رسوب یون های فلزی بر روی سطح یک قطعه فلزی است که به عنوان زیرلایه شناخته می شود. این یونهای فلزی یکی از اجزای مورد استفاده برای تولید محلول الکترولیت هستند که معمولاً به آن حمام آبکاری میگویند. جریان الکتریکی DC برای شروع واکنشی استفاده میشود که باعث رسوب یونهای فلزی موجود در حمام آبکاری روی سطح زیرلایه میشود و یک پوشش فلزی نازک و محافظ را تشکیل میدهد.