برای قطعات پلاستیکی که به درجه بالایی از دوام سطحی نیاز دارند، مانند قطعات خودرو، فلز باید با سطح پلاستیکی یکپارچه شود و این امر می تواند با آبکاری پلاستیک قطعات به دست آید.
این پوشش از نظر شیمیایی و فیزیکی به زیرلایه متصل می شود که با لایه های فلزی از طریق رسوب الکترولیتی به این سطح اعمال می شود – با عبور جریان الکتریکی از فلزی که قرار است رسوب داده شود و سپس از طریق قطعه کار، اتم ها را از مواد پوشش جدا کرده و به قطعه کار متصل می کند. .
مواد پلاستیکی باید رسانای الکتریکی باشند، که این کار ابتدا با رسوب یک لایه نیکل در فرآیند غوطه وری شیمیایی انجام می شود. نیکل روی یک لایه پالادیوم کاتالیزوری اعمال می شود که باید با سطح ماده یکپارچه شود تا پیوند موثر باشد که یکی از محدودیت های آبکاری پلاستیک است.
ABS در آبکاری پلاستیک
اگرچه نایلون و پلی پروپیلن را می توان با موفقیت آبکاری کرد، حدود 90 درصد از اجزای آبکاری پلاستیکی جهان از آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) استفاده می کنند. این به این دلیل است که مولکول های بوتادین در سطح را می توان نسبتاً به راحتی با مواد شیمیایی حذف کرد تا برش های کروی در سطح باقی بماند که به عنوان یک کلید عالی برای پالادیوم/نیکل عمل می کند.
با توسعه کاربردهای جدید برای پلاستیک های آبکاری شده، اندازه و پیچیدگی اجزای آبکاری شده نیز افزایش یافت و به ABS درجه بالاتری نیاز داشت. این امر ضریب انبساط حرارتی پایینتری را برای بستر پلاستیکی ارائه میدهد و واحدهای بزرگ و پیچیده را قادر میسازد تا بر هر گونه اختلاف در ضریب حرارتی بین پلاستیک و آبکاری فلز – مهم برای اجزای بیرونی خودرو – غلبه کنند.
ضروری است که طراحان و پلاترها تأثیر آبکاری روی خواص ABS را در نظر بگیرند. فرآیند آبکاری به طور موثر پوستی از کروم بسیار سخت و غیر قابل انعطاف را با عارضه اضافه لایه های ساندویچ شده مس و نیکل به سطح پلاستیک می چسباند. همه اینها به وضوح بر رفتار جزء نهایی تأثیر می گذارد.
آبکاری ABS آن را شکننده می کند. تصور اینکه زمانی که یک ماده با تحرک سطحی ABS به شدت در یک ژاکت کرومی محصور شود، به راحتی خم نمی شود، دشوار نیست. برخی از طراحان و قالبگیران این کاهش مقاومت خمشی را در نظر نمیگیرند و این میتواند منجر به خرابی قطعات در سرویس با ترکی که از لایه کروم شروع میشود و تا ABS ادامه مییابد، شود. این وضعیت را می توان با آبکاری انتخابی قطعات، که عموماً عملکرد بهتری نسبت به قطعات با آبکاری سراسری دارند، برطرف کرد.